Ομάδα αντιπληροφόρησης σχετικά με τα κινήματα και τις αντιστάσεις στον κόσμο. Ιστολόγιο υπό διαρκή κατασκευή.

6 Φεβ 2008

ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΛΗΘΥΣΜΟ ΣΤΗΝ ΑΣΙΑ: Τρομακτική ανισορροπία των δύο φύλων

ΧΑΪΝΤΕΡΑΜΠΑΝΤ, Ινδία Οκτώβριος 2007
Οι εμπειρογνώμονες του 4ου συνεδρίου Ασίας-Ειρηνικού για την Αναπαραγωγική και σεξουαλική υγεία και τα δικαιώματα, οργανωμένο από το United Nations Population Fund φιλοτεχνούν μια τρομακτική εικόνα για την περιοχή της Ασίας, όπου «λείπουν» 163 εκατομμύρια γυναίκες και η αναλογία των δύο φύλων εξακολουθεί να αποκλίνει λόγω της εύκολης πρόσβασης στην τεχνική αναγνώρισης του φύλου του εμβρύου.
Η Κίνα βρίσκεται πρώτη στον κατάλογο των χωρών με απόκλιση της αναλογίας ανάμεσα στα δύο φύλα κατά τη γέννηση, με 100 θηλυκά για κάθε 120 αρσενικά παιδιά. Ακολουθεί η Ινδία όπου σύμφωνα με την απογραφή του 2001, η αναλογία είχε πέσει σε 108 αγόρια για κάθε 100 κορίτσια.
Οι εμπειρογνώμονες ανησυχούν ότι αν δεν ληφθούν μέτρα, μπορεί σύντομα να έχουμε απόκλιση σε χώρες όπως το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, που αρχίζουν να παρακολουθούν τις μεγαλύτερες χώρες της ηπείρου στη χρήση της τεχνολογίας για έκτρωση του θηλυκού εμβρύου.
Η απόκλιση αυτή είναι βέβαια προϊόν των διακρίσεων εις βάρος των γυναικών. Ενώ παλιά σκότωναν τα θηλυκά όταν γεννιόνταν, τώρα σκοτώνουν το έμβρυό τους. Όπως αναφέρθηκε στο συνέδριο, η δημογραφική αυτή εξέλιξη σίγουρα θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη βία, μετανάστευση και τράφικινγκ καθώς και σε μεγαλύτερες πιέσεις προς στις γυναίκες,.

Η Ινδή υφυπουργός για τις γυναίκες και την ανάπτυξη του παιδιού Renuka Chowdhry πρότεινε σαν λύση την πολιτική συμμετοχή των γυναικών και την προωθήσει νόμων που τις ενισχύουν ώστε να διορθωθεί αυτή η αρνητική αναλογία.
Η επιλογή του φύλου έγινε εύκολη από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, με την εισαγωγή της αμνιοκέντησης και αργότερα με τον υπέρηχο. Το 2005, η συνολική (όχι κατά τη γέννηση) αναλογία των φύλων στην Ινδία ήταν 107,5 αγόρια για 100 κορίτσια, στην Κίνα 106,8, στο Πακιστάν 106 και στο Μπανγκλαντές 104,9. Αυτές οι τέσσερις χώρες είχαν το 43% του παγκόσμιου πληθυσμού το 2005. Στην Ινδία η δυσαναλογία των φύλων παρουσιάζεται εντονότερη στις αστικές περιοχές, ενώ στην Κίνα στις αγροτικές περιοχές. Εκτιμάται από τους ειδικούς ότι η μόρφωση παίζει θετικό ρόλο για τη σωστή αναλογία των φύλων.
Οι κοινωνικές επιπτώσεις των ιδιωτικών αποφάσεων για την επιλογή του φύλου θα είναι τεράστιες, λένε οι εμπειρογνώμονες. Πάντως, υπάρχει ακόμα χρόνος για επάνοδο στην αναλογία της φύσης. Για παράδειγμα, η Νότιος Κορέα, στην οποία υπήρχε τεράστιο πρόβλημα δυσαναλογίας για 20-30 χρόνια, επανήλθε τώρα στο φυσιολογικό επίπεδο αναλογίας κατά τη γέννηση, λόγω της οικονομικής ανάπτυξης και της πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης.
Η μελέτη του Ταμείου Πληθυσμού των Ηνωμένων Εθνών καταλήγει στην συμβουλή να ελέγχεται ο ιδιωτικός τομέας της υγείας, στο πλαίσιο του οποίου λαμβάνει χώρα η έκτρωση με επιλογή φύλου.
Πολλές χώρες έχουν ήδη υιοθετήσει αυστηρές ρυθμίσεις. Στην Ινδία ψηφίστηκαν σχετικοί νόμοι από το 1983 κιόλας, ακολούθησε η Νότια Κορέα το 1987 και η Κίνα το 1989. Το Νεπάλ απαγόρευσε τις εκτρώσεις με επιλογή το 2002, όταν φιλελευθεροποίησε το καθεστώς των εκτρώσεων. Οι νόμοι αυτοί όμως είναι πολύ δύσκολο να τηρηθούν. Στην Ινδία, ο σχετικός νόμος του 1994 που απαγορεύει τόσο τη χρήση όσο και τη διαφήμιση της τεχνικής καθορισμού φύλου, δεν έχει εφαρμοστεί. Η μείωση της δυσαναλογίας των φύλων επιτυγχάνεται καλύτερα μέσα από την κοινωνική δράση και την ευαισθητοποίηση καθώς και τα προγράμματα συνειδητοποίησης, λέει η έκθεση του Ταμείου Πληθυσμού.

Δημοκρατική Ένωση Γυναικών

Γνωρίσαμε στο Παγκόσμιο Κοινωνικό Φόρουμ το 2004 την οργάνωση Ινδών Γυναικών AIDWA – All India Democratic Women’s Association – Παν-ινδική Δημοκρατική Ένωση Γυναικών. Έχει 6,4 εκατομμύρια μέλη σε όλη την απέραντη χώρα του 1 δισ. 300 εκατομμυρίων κατοίκων. Ενώ μας τόνισαν ότι σημαντική δραστηριότητά τους είναι ο αγώνας ενάντια στην εμβρυοκτονία των θηλυκών μέσω της έκτρωσης με επιλογή φύλου, στα φυλλάδιά τους το θέμα αυτό το χειρίζονται διακριτικά. Πάντως λένε ότι η θηλυκή εμβρυοκτονία συμβαίνει σε μεγαλύτερο βαθμό στις πλουσιότερες περιοχές και στις πλουσιότερες τάξεις. Ο μεγάλος αγώνας τους είναι ενάντια στην προίκα και τις δαπάνες του γάμου, όπου ακόμα και οι φτωχότεροι πρέπει να κάνουν μεγάλα έξοδα με τραπέζια, δώρα και λοιπά, μιμούμενοι τους πλουσιότερους σε ένα πλαίσιο νεοφιλελεύθερης αντίληψης. Η βία κατά των γυναικών συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με το θέμα της προίκας, και συμβαίνει να δολοφονούνται, να τραυματίζονται ή να ακρωτηριάζονται οι νιόπαντρες, προκειμένου οι γαμπροί να πάρουν άλλη γυναίκα και άλλη προίκα. Άρα, καταλήγουν, αν δεν ξεπεραστεί αυτό το αναχρονιστικό αλλά εμπεδωμένο έθιμο, οι γυναίκες δεν μπορούν να προχωρήσουν προς τη χειραφέτησή τους. Μαζί με πολλά άλλα στοιχεία, φυσικά. Πιστεύουν συνεπώς ότι το θέμα της θηλυκής εμβρυοκτονίας συνδέεται άρρηκτα με τα υπόλοιπα ζητήματα της καθυπόταξης των γυναικών και της κοινωνικής μειονεκτικότητάς τους.

Σίσσυ Βωβού

Τα στοιχεία που αναφέρονται στο συνέδριο, στο
http://ipsnews.net/news.asp?idnews=39839